از توقف‌ پیری با ژن‌درمانی تا کشف راز چشمک زدن ستاره‌ها


به گزارش خبرنگار مهر، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما برخی خبرها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند. در زیر به معرفی برخی از این خبرها می پردازیم.


*ژن درمانی مرموز برای متوقف کردن پیری

مقابله با پیری یکی از مهمترین اهداف دانشمندان علوم پزشکی در تاریخ بوده است و اکنون در ابتدای هزاره سوم این هدف با بهره گیری از روش های مختلف از جمله ژن درمانی پیگیری می شود. محققان شرکت BioViva در سیاتل آمریکا مدعی شدند می توان فرآیند پیر شدن سلول ها را با ایجاد تغییرات دائمی در ساختار DNA کند و حتی معکوس کرد.


الیزابت پریش، مدیرعامل این شرکت زیست فناوری مدعی شده که در ماه گذشته تکنیک ژن درمانی را در مکانی مخفی انجام داده و به موفقیت هایی نیز در این زمینه دست یافته است. وی گفته است این آزمایشات، گامی اولیه اما جدی برای تحقق یک ایده بزرگ است و آن چیزی نیست جز درمان بیماری هایی نظیر آلزایمر و از بین رفتن ماهیچه ها.


گفته می شود، مدیرعامل شرکت BioViva این آزمایشات را در کلمبیا انجام داده اما تاکنون جزئیات بیشتری در خصوص آن منتشر نشده است. دانشمندان به چنین تلاش هایی به عنوان گام های ابتدایی برای درمان بیماری های مهمی نظیر آلزایمر نگاه می کنند اما در عین حال قدمی جدی به سوی تحقق رویای توقف پیری محسوب می شود.



* ساخت ایمپلنت نخاعی برای کاهش درد ستون فقرات

پزشکان بیمارستانی در سیدنی ابزار جدیدی ابداع کرده اند که به نخاع بیماران پیوند زده شده و با استفاده از پالس های الکتریکی به تسکین درد مبتلایان می پردازد.


پزشکان این ایمپلنت را به نخاع بیمار ۶۰ ساله ای با نام Joe Grewal پیوند زده و معتقدند که این فناوری جدید در صورت همراهی با داروهای آرام بخش و مسکن می تواند پایانی برای دردهای نخاعی باشد. این بیمار به مدت سه دهه بود که از دردهای ناحیه ستون فقرات و نخاعی رنج می برد اما با این عمل دردهایش تسکین یافت.


این ایمپلنت با تحریک نخاع و ارسال سیگنال های الکتریکی از طریق سیستم عصبی باعث گمراهی مغز می شود تا بیمار به جای احساس درد، حس سوزن سوزن شدن خوشایندی را تجربه کند.



* قلب مصنوعی از جنس فوم ساخته شد

این نوآوری توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کورنل ارایه شده و با توجه به آنکه نوعی فوم شبیه نمونه به کار رفته در تولید تشک خواب، در ساخت آن نیز به کار گرفته شده است این انتظار می رود که با هزینه ای کم و قابلیت های ویژه در اختیار بیماران قلبی قرار گیرد.


این فوم ساختار ارتجاعی مخصوصی دارد و قلب مصنوعی که با استفاده از آن ساخته می شود عملکردی مشابه با قلب انسان دارد. این تشابه ویژگی صرفا به واسطه ساختار فوم انتخاب شده از سوی دانشمندان است.


یکی از مشخصه های اصلی این فوم سیلیکنی کشسان امکان تبدیل هر تکه از آن به شکل و شمایل مورد نظر است. برای این منظور تنها باید زمانی که فوم به شکل مایع است آن را در دستگاه چاپ سه بعدی ریخته تا محصول نهایی دقیقا مبتنی بر طرح مورد نظر باشد.


دانشمندان دانشگاه کورنل در بررسی های اولیه خود از قلبی که به این روش تولید شده متوجه شدند که بسیار نرم و قابل انعطاف است به طوریکه تا ۶۰۰ درصد کشسانی دارد. در دل این بافت مصنوعی، انبوهی از ریزمنافذ به هم پیوسته وجود دارد که به مایع (خون) درون آن امکان جاری شدن می دهد.


بخش خارجی این دستگاه با سیلیکن انعطاف پذیر و فیبر کربنی پوشیده شده است تا عملکرد آن درون بدن با بالاترین کیفیت ممکن ادامه یابد.



*ساخت دندان مصنوعی ضد باکتری

 این دندان جدید با استفاده از تازه ترین پیشرفتهای دانش چاپ سه بعدی ارایه شده است که پس از قرار گرفتن در جای مناسبی خود، از شکل گیری حفره های دندانی در آینده جلوگیری می کند.


این فناوری جدید توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه گرونینگن هلند ارایه شده است و پیش بینی می شود علم دندانپزشکی و تکنیکهای کاشت دندانهای مصنوعی را متحول سازد. مهمترین ویژگی این دندان در این است که به محض برخورد ساختارهای باکتریایی با آن نابود می شوند.


دندانپزشک پس از قالب گرفتن از دندان مورد نظر (که ممکن است به هر دلیل از ردیف دندانی کشیده شده یا افتاده باشد)، سفارش آماده سازی دندان مصنوعی متناسبی را می دهد که با استفاده از رزین مخصوصی متشکل از مواد بی خطر و نوعی نمک ویژه تهیه می شود.


این ترکیب نوآورانه در نهایت به شکل گیری غشای مخصوص ضدباکتریایی در سطح دندان مصنوعی منجر می شود که در صورت برخورد این ساختارهای مخرب به آن نابود می شوند.


دانشمندان برای بررسی درستی عملکرد این فناوری، دندان مصنوعی جدیدشان را در دو سری تولید کردند. در سری اول خبری از استفاده از نمک مخصوص نبود و در سری دوم دندانی متشکل از این نمک تولید شد.


آنها متوجه شدند دندانی که فاقد این نمک است تنها یک درصد از باکتری های عامل خوردگی و از بین رفتن دندانها را از بین می برد حال آنکه دندان دارای این نمک قابلیت از بین بردن ۹۹ درصد باکتری ها را دارد.



*چسب زخمی برای اندازه‌گیری ضربان قلب

ناوری به بخش های مختلف پزشکی نفوذ کرده تا بیماران بتوانند بهترین خدمات درمانی را در اختیار داشته باشند. گجت هایی مانند ساعت ها یا دستبندهای هوشمند به سنجش سلامت و علائم حیاتی کاربرانشان پرداخته و جدیدترین اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهند.


AmpStrip ،گجت پوشیدنی محسوب می شود که شبیه به یک نوار چسب است. این چسب زخم مجهز به یک دماسنج، شتاب سنج و همینطور سنسور ضربان قلب شده تا با قرار گرفتن روی سینه کاربران بتواند به کنترل و رصد علائم حیاتی آنها پرداخته و نتایج را با استفاده از بلوتوث بر صفحه نمایش تبلت ها یا اسمارت فون ها نمایان کند.


این گجت انقلابی در عرصه تکنولوژی های پوشیدنی محسوب می شود. شرکت  FitLinxx اعلام کرده است که در حال حاضر، ردیاب این گجت برای کنترل تناسب اندام عرضه شده اما این ردیاب با یک برنامه پزشکی جایگزین خواهد شد.



*وقتی صدا نقش اثر انگشت را بازی می‌کند

تحولی که در دنیای تلفن های همراه هوشمند صورت گرفته با هیچ عرصه دیگری از فناوری های نوظهور قابل مقایسه نخواهد بود و در این میان غولهای فناوری دنیا از جمله اپل و سامسونگ از جمله پیشگامان این فرآیند بوده اند.


آخرین نسخه سیستم عامل آیفون های ساخت اپل صدای صاحب خود را می شناسد. در واقع این سیستم می تواند صدای دارنده آیفون را از صدای شخص دیگر تشخیص می دهد.


این دسته از آیفون ها می توانند صدای کاربر را در زمانی که با دستیار مجازی تلفن همراه یعنی Siri صحبت می کند به درستی تشخیص دهد و جالب اینکه این دستیار مجازی واکنشی به صدای سایر افراد نشان نمی دهد.


این فرآیند از تلفن های همراه هوشمند گرفته تا ایستگاههای پلیس و مراکز تماس بانکها توسعه قابل توجهی یافته است و به احتمال فراوان نمونه های پیشرفته تری نیز در راه است.


تنها چند هفته پیش بود که محققان گوگل از شبکه عصبی مصنوعی رونمایی کردند که با ضریب خطای تنها دو درصد نسبت به کسی که می گوید OK Google واکنش نشان می دهد.


راجر مور از دانشگاه شفیلد انگلیس می گوید: گذرواژه هایی نظیر Hey Siri یا OK Google ابزارهای قدرتمندی برای تشخیص دقیق این نکته هستند که «شما چه کسی هستید؟» صدای هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد و این تفاوت ناشی از تارهای مختلف صوتی در حنجره می شود.


 



*افزایش هزار برابری سرعت اینترنت در امریکا

چندی پیش گوگل از پروژه ای با نام «گوگل فایبر» رونمایی و از آن با عنوان پروژه اینترنت فوق سریع در امریکا یاد کرده بود که از سرعتی در حدود ۱ گیگابایت بر ثانیه برخوردار بود. اما اکنون خبر جدیدی منتشر شده که نشان می دهد، سرعت اینترنت در امریکا به ۱۰ گیگابایت در ثانیه خواهد رسید.


شهر چاتانوگا Chattanooga ، چهارمین شهر بزرگ ایالت تنسی امریکا است که به سرعتی هزار برابر بیشتر از میانگین سرعت کاربران در امریکا دست خواهد یافت. شورای انرژی الکتریکی چاتانوگا EPB، شرکتی است که این سرعت را برای کاربرانش به ارمغان خواهد آورد.


استفاده از خدمات اینترنتی این شرکت چندان ارزان نیست و کاربران با پرداخت ۲۹۹ دلار می توانند از حق عضویت ماهانه این شرکت استفاده کنند. چاتانوگا، یکی از اولین شهرهایی است که به چنین سرعتی دست پیدا کرده و تبدیل به یکی از رقبای جدی گوگل شده است.


 



* استفاده از تجربه برنامه افسانه‌ای آپولو برای کشفیات آینده

دانشمند ارشد ناسا در گفتگو با مهر گفت: نیم قرن از برنامه افسانه ای آپولوها گذشته اما همچنان از تجربیاتی که از آن مأموریت تاریخی به دست آوردیم برای اکتشاف در سایر سیارات استفاده می کنیم.


«اینگرید دابر» از دانشگاه آریزونای آمریکا که هم اکنون در چند پروژه تحقیقاتی و اکتشافاتی ناسا حضور دارد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر گفت: بدون شک کلید اصلی تحقیقات درباره حیات چیزی نیست جز آب. زیرا تا آنجا که ما می دانیم حیات و ادامه آن بر روی زمین وابستگی به آب دارد.


این دانشمند که یکی از برجسته ترین دانشمندان در حوزه کشف و بررسی حفره های سیاره ای در منظومه شمسی به شمار می آید گفت: نگاه ما درخصوص احتمال وجود حیات در سایر اجرام فضایی منظومه شمسی بر این است که این احتمال وجود دارد که حیات در سایر سیارات به گونه ای متفاوت تکامل یافته باشد اما هیچ مدرک و نشانه ای در اختیار نداریم.


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا می توانید مبنایی برای توسعه تحقیقات درخصوص کشف اشکال دیگری از حیات در سایر سیارات ارایه کنید؟» گفت: واقعیت این است که نمی توان چنین کاری کرد زیرا ما دقیقا نمی دانیم که اگر در جایی از منظومه شمسی حیات احتمالی وجود داشته باشد و البته آن سیاره یا جرم فضایی شباهتی هم به زمین نداشته باشد، آنگاه آن حیات به چه شکل و شمایلی است.


دابر که در آزمایشگاه پیش رانش ناسا (JPL) حضور دارد در ادامه به موضوع اکتشاف در ماه و لزوم پای گذاشتن دوباره انسان در این کره زیبا و نزدیک به زمین پرداخت و گفت: معمولا رسیدن به ماه به عنوان گام نخست به سوی کشف سایر سیارات در نظر گرفته می شود.



*راز چشمک زدن ستاره ها را بدانید

آریستوتل فیلسوف یونان بوستان که حدود ۳ قرن پیش از میلاد مسیح زندگی می کرد، معتقد بود اینکه ستاره ها چشمک می زنند به دلیل آن است که افراد برای تماشای آنها باید چشمان شان را بیش از حد باز کنند. قرن ها گذشت و اخترشناسان به این نتیجه رسیدند که شاید ستارگان مانند الماس در فضا می چرخند و به همین دلیل به نوعی برق می زنند و از دید ما اینگونه به نظر می رسد که چشمک می زنند.


این گمانه زنی ها تا اوایل قرن هجدهم میلادی ادامه داشت تا اینکه ایزاک نیوتن سرشناس به تمامی این نظرات بی پایه و اساس پایان داد و اعلام کرد که اتمسفر زمین را باید عامل شکل گیری وضعیتی دانست که در آن ستارگان در حال چشمک زدن به نظر می رسند.


امروزه به این پدیده دیدنی «برق زدن ستاره ای» گفته می شود. لارنه وایتهد فیزیکدان دانشگاه بریتیش کلمبیا در توصیف این پدیده می گوید: این فرآیند مانند نور روشنی است که در دوردست ها واقع شده و مانند یک منبع نوری کوچک شروع به تابش می کند. روشنایی این منبع نوری از دل هوایی می گذرد که همواره در حال تغییر و تحول است.


همزمان با عبور نور ستاره از لایه های مختلف اتمسفر زمین، فرآیند انکسار (شکست) نور روی می دهد مانند زمانی که نور خورشید به ظرف بزرگ آب می تابد. اگر در زیر آب قرار داشته باشیم و چشم به منبع نور بدوزیم آن را در حال تغییر و تحول می بینیم که علت آن هم تکان های آب و امواج شکل گرفته در آن است.