استفاده از فناوری های نوین در حوزه زیارت ضروری است


به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله جهانگرد شامگاه جمعه در نخستین جلسه کارگروه فناوری نوین و زیارت که در دفتر معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: در بحث های عمرانی و توسعه پیرامون حریم حرم باید کاری کنیم که متوسط اقامت زائران از یک روز افزایش یافته تا زائران در بهره مندی از استان فرصت بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه حضور بیشتر زائران در استان برکات اقتصادی فراوانی به همراه خواهد داشت ادامه داد: مهمترین نقطه کانونی مشهد که باید به آن توجه شود حرم مطهر و بحث زیارت است و پیکربندی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشهد با حول محور زائر و زیارت باید صورت گیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هدف ما این است که در گام های مقدماتی با استفاده از ابزارهای ارتباطی در جهت بهبود و ارتقای کیفیت زیارت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از تکنیک های سه بعدی می توان مسیر هجرت امام رضا(ع) به خراسان را به صورت فیلم درآورده و تمام فرمایشات و روایات حضرت را در قالب فیلم و انمیشین به مردم نمایش دهیم.

جهانگرد افزود: با یک انباشت بیشتری از دانش مستند علاوه بر ایجاد ارتباط روحانی و قبلی زائران به امام رضا(ع) اطلاعات زائران درباره حضرت افزایش می یابد.

وی با اشاره به توسعه نسل سه و چهار اینترنت پرسرعت در مشهد گفت: این امکان به مسئولان مشهد اجازه می دهد تا با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری با زائری که وارد حرم مطهر می شود ارتباط برقرار کنند.

جهانگرد تصریح کرد: با همین روش می توان نیازهای زائران را سنجید و براساس همین نیازها برنامه های متنوعی جهت آشنایی زائران با مشهد و اماکن زیارتی و سیاحتی استان و همچنین اماکن اقامتی تولید کرد.

وی با اشاره به لزوم حفظ ارتباط زائران در حریم حرم گفت: در حریم قدسی به واسطه وسعت رواقها مردم در مضیقه ارتباطی هستند و از طرف دیگر نیاز به سکوت و توجه به زیارت از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل با روش های فنی و قطع ارتباط صوتی می توان از ارتباط متنی اپراتورها  استفاده کرد.