اولویت دانش بنیان شدن یک محصول فناوری بالا است


سید محمد صاحبکار خراسانی با اشاره به معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس نیاز سنجی کشور، کالاهایی که در حوزه فناوری های بالا و متوسط به بالا باشند مورد تایید برای دانش بنیان شدن  قرار می گیرند.

به گفته وی این کالاها اصولا در حوزه نانو، بایو، هوافضا و مواردی از این دست هستند. به عنوان مثال تجهیزات سرچاهی با فناوری بالا در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این فهرست وجود دارد که اگر شرکتی با دانش فنی و توانایی تولید به این عرصه وارد شود مورد حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه جهت تعیین نیاز کشور فهرست کالاهای دانش بنیان را مشخص، تهیه و رسما اعلام کرده ایم، افزود: اگر هریک از شرکت ها بتوانند حول این فهرست تعیین شده، فعالیت کنند و به تولید کالا بپردازند، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می گیرند.

صاحبکار عنوان کرد: همچنین اگر محصولی دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن به تحقیق و توسعه هدفمند توسط یک تیم فنی خبره، نیاز داشته باشد، برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، تحقیق و توسعه باید به صورت مداوم انجام شود تا به عنوان محصول دانش بنیان از آن حمایت می شود. البته اگر ارزش افزوده کالایی ناشی از دانش فنی، نوآوری و فناورانه باشد، نیز مورد حمایت معاونت علمی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: از بین چند ده هزار سر فصلی که در فضای اقتصادی و صنعتی کشور وجود دارد، هشتصد سرفصل را برای کالاهای دانش بنیان قرار داده ایم، تا در این راستا نیاز بازار را برطرف سازیم.

رئیس کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان در ادامه تاکید کرد: چنانچه بتوانیم تا چند سال آینده تمام ابعاد این قانون را به خوبی اجرا کنیم، گام بزرگی جهت حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان برداشته می شود.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که این شرکتها از نظر کمی و کیفی گسترش یابند و بتوانند در حوزه علم و فناوری و نیز در حوزه‌های اقتصادی و تجاری‌سازی، کارهای بزرگی انجام دهند.

صاحبکارافزود: بر مبنای مصوبه کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان، به شرکتهایی که تحت عنوان «شرکتهای صنعتی» تائید شدند، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و استقرار تعلق می‌گیرد، اما معافیتهای مالیاتی مشمول آنها نمی‌شود و این شرکتها باید سهم فعالیتهای دانش بنیان در حوزه کاری خود را افزایش دهند.