تشکیل کمیته مشترک علمی با گمرک/ اجرایی شدن معافیت گمرکی شرکتهای دانش بنیان



به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای دستیابی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، رسیدن به پیشرفت‌های علمی و فناوری و ارایه تسهیلات گسترده به دست‌اندرکاران و تولید کنندگان کالا و خدمات دانش‌بنیان نشست مشترکی بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزير امور اقتصادي و دارائي و رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.


دکتر سورنا ستاری در اين نشست گفت: باید همه ابزارهای حمایتی کشور جهت توسعه و رونق اقتصاد دانش‌بنیان فعال شود و تسهیل فرآیندهای گمرکی نقش مهمی در این زمینه دارد.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع معافیت گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان آمده بود که خوشبختانه در انتهای سال گذشته، دستورالعمل لازم از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی امضاء و ابلاغ شد و باید تلاش کنیم که هرچه سریعتر اجرای این دستورالعمل در سال 1393 عملیاتی شود.


رئيس «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» افزود: براي حداکثر‌سازي توان ساخت داخل، بايد تعرفه‌ها در حوزه توليد کالاهاي دانش بنيان به نحو مناسبي تنظيم شود و در کميسيون تعيين تعرفه‌ها به تصويب برسد و اجرايي شود.


ستاري افزود: جهت پيگيري منظم امور، کمیته مشترک کاري بین گمرک جمهوری اسلامی ايران و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.


دكتر مسعود كرباسيان معاون وزير امور اقتصادي و دارائي و رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران هم در این نشست مشترک گفت: با توجه به اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، گمرک هرگونه همکاری را برای تسهیل شرایط صادرات و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات و کالاهای مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان به عمل خواهد آورد و در صورت نیاز، بسته ویژه حمایتی مجزايي نيز در آینده تنظیم و ابلاغ می‌نماید.


بر اساس توافق انجام شده، اسامی شرکت‍های دانش‌بنیان و فهرست تجهیزات، ماشین‌آلات و کالاهای مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان از سوی «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» برای گمرک ارسال می‌شود و از این پس در تمامی مبادی گمرکی بر مبنای آن عمل خواهد شد.