جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در تشکیل شرکت‌های دانش بنیان/ کاهش 4 واحد درصد نرخ تسهیلات



به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جلسه پنجاه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور ،گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ساماندهی اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های علمی کشور، اقدام به تشکیل تیم خبری و توانمندسازی پایگاه اطلاع‌رسانی این معاونت کرده است.


وی افزود: دانشگاه‌های کشور باید بتوانند بخش زیادی از هزینه‌های خود را از طریق فروش دستاوردهای فناورانه خود تأمین کنند.


رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اکنون یک گستره بسیار وسیع فعالیت علمی و فناورانه را در مقابل خود دارد و برای ورود به این گستره نیاز به هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌ها دارد.


دکتر ستاری گفت: امسال بودجه‌ای قریب به 100 میلیارد تومان در صندوق نوآوری و فناوری برای اعطای تسهیلات خرید اقساطی به محصولات دانش‌بنیان اختصاص یافته است.


وی افزود: اختصاص معافیت‌های مالیاتی ساماندهی مقررات و حذف مقررات زاید و اعتمادسازی نسبه به فعالان شرکت‌های دانش بنیان هم از سایر اقدامات در زمینه گسترش شرکت‌های دانش بنیان است.


عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و نظارت مستمر بر فعالیت این شرکت‌ها، کارگزاری‌های ملی و منطقه‌ای در سطح کشور تشکیل شده است.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حمایت های ویژه از شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: در حوزه شرکت های دانش بنیان سبد تسهیلات فوق العاده ای در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به پرداخت تسهیلات 300 میلیون تومانی و نیز اعطای معافیت های مالیاتی و گمرکی اشاره کرد.


وی اضافه کرد: به منظور آسان سازی فرایند دریافت تسهیلات، تنها با دریافت چک و سفته به شرکت های دانش بنیان وام پرداخت می شود و از این رو، از اساتید و دانشجویان دعوت می کنیم برای تبدیل ایده های خود به محصول، با حرکت به سوی ایجاد شرکت های دانش بنیان، از حمایت های قابل ارایه در این زمینه استفاده کنند.


ستاری با بیان اینکه اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان هزار میلیارد تومان است گفت: صندوق آمادگی دارد تا از شرکت های دانش بنیان با ارایه ضمانت نامه های بانکی تسهیلات پرداخت کند و نیز لیزینگ محصولات تولیدی آنان حمایت های لازم را به انجام برساند.


وی افزود: هیات امنای صندوق توسعه ملی در جلسه روز 17 تیرماه با کاهش 4 واحد درصد نرخ تسهیلات فعالیت های دانش بنیان از سایر نرخ ها موافقت کرده است. بر این اساس نرخ تسهیلاتی که به فعالیت های دانش بنیان اختصاص می یابد مشابه نرخ طرح های مناطق محروم، 4 واحد درصد کمتر از نرخهای مصوب صندوق توسعه ملی خواهد بود.


رئیس بنیاد ملی نخبگان در زمینه حمایت از اقامت نخبگان مقیم خارج تا یک سال در داخل گفت: این آمادگی را داریم با پرداخت تمام هزینه های مربوط به رفت و آمد و نیز اقامت نخبگان مقیم خارج از کشور به طور کامل تا یک سال، زمینه را برای حضور و فعالیت آنان در ایران فراهم کنیم به گونه ای که آنان صرفا وقت خود را در اختیار اساتید، محققان و پژوهشگران کشور قرار دهند و دغدغه ای برای هزینه های خود در ایران نداشته باشند.