دانشگاه‌ها بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستند


به گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری در بازدید مراکز تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران، عدم وجود مشتری برای پژوهشها را عمده ترین مشکل این بخش عنوان کرد و گفت: در پژوهش ها غالبا یک مساله فرضی داریم که پژوهش راه حل آن را ارائه می کند اما برای این مساله فرضی، مشتری حقیقی وجود ندارد. این مشکل چه در حوزه پژوهش های مرز دانش و چه در حوزه پژوهش های تجاری، مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه پژوهش تجاری با پول بلاعوض تحقق نمی یابد، ابراز کرد: پژوهشی که به فروش و مشتری منجر شود، ساز و کارهای خاص خود را دارد و در این میان سازمان های دولتی صرفا مشتری پژوهش های مرز دانش هستند. در پژوهش های تجاری، فکر می کنیم که می توان با پول دولت محصول تجاری به بخش صنعت تحویل دهیم اما تا زمانی که سرمایه دولتی صرف بخش پژوهش تجاری شود، این اتفاق رخ نخواهد داد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه زمینه ورود دانشگاه ها به عرصه تجاری از طریق نهادهای واسط همچون پارک ها و شرکت های دانش بنیان امکان پذیر می شود، گفت: در معاونت علمی تلاش می کنیم تا اثبات کنیم پژوهش درآمدزا است و عدد درآمد پژوهش می تواند شامل ارقام بسیار بالایی باشد. نخستین گام برای تحقق درآمدزایی از پژوهش، داشتن مشتری و شناخت نیازهای واقعی جامعه و بازار است.

ستاری با بیان اینکه در دانشگاه های دولتی کشور عدد قابل توجهی از هزینه ها توسط بودجه دولتی تامین می شود، بر ضرورت تامین درآمد پژوهش های کاربردی از طریق بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: شاید تا تحقق تامین درآمد پژوهش ها از بخش خصوصی و تجاری سازی دستاوردهای فناوری دانشگاه ها فاصله زیادی داشته باشیم اما با این جهت گیری می باید کسب هزینه ها در دانشگاه ها از طریق شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد. 

وی با تاکید بر ریزش فناوری های تولید و انباشت شده در پژوهش های دولتی از جمله حوزه دفاعی گفت: باید این فناوری ها به سمت تجاری شدن و استفاده در زندگی مردم حرکت کند و این امر تنها از طریق بخش خصوصی تحقق می یابد. نتیجه بسیاری از پژوهش های کلان مورد استفاده قرار نمی گیرند در حالی که می توانند با ورود به حوزه تجاری تاثیرات مهمی در زندگی مردم داشته باشند. 

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به اینکه تجربه های قبلی نشان داده است پژوهشگاه ها نسبت به هزینه های صرف شده، عملکرد و برون داد پایینی داشته اند، گفت: ضعف اغلب پژوهش ها این است که کاربردی در حوزه تجاری ندارند در صورتی که تاکید بر دریافت خروجی از این تلاش ها می تواند موجب سودآوری، ایجاد اشتغال و تامین بخش عمده ای از هزینه های پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور شود.

انتخاب نخبگان توسط دانشگاه ها

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در آیین نامه های این بنیاد، بیان کرد: تغییر آیین نامه های بنیاد در جهت سهیم کردن دانشگاه ها در حمایت و ارائه تسهیلات به نخبگان، موجب تسریع روند پیوستن افراد برجسته به جمع نخبگان خواهد شد. انتخاب افراد نخبه به دانشگاه ها سپرده شده است و ظرفیت افزایش سهمیه دانشگاه ها در آیین نامه پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان، عضو نداشته است و نخواهد داشت بلکه با ارائه تسهیلات از نخبگان حمایت خواهد کرد، زیرا فردی که رتبه برتری در دانشگاه به دست آورده است باید وارد چرخه کارآفرینی شود و نباید به واسطه رتبه اش حقوقی بگیرد.

ضرورت ارزش گذاری نیروی انسانی از حیث توانمندی فناوری و دانش

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تکیه اقتصاد دانش بنیان به نیروی انسانی کارآمد و توانمندی افراد است ابراز کرد: باید ساز و کاری ایجاد شود تا بتوانیم افراد را از حیث توانمندی فناوری و دانش ارزش گذاری کنیم. بانک های کشور با این مفاهیم آشنا نیستند از همین رو، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند این ارزش گذاری را به خوبی انجام دهد. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها محل زایش شرکت های دانش بنیان هستند، افزود: باید بتوانیم قوانین را در جهت حرکت دادن دانشگاه ها به سوی توانمند شدن در ایجاد این شرکت ها اجرایی کنیم چرا که دانشگاه ها صاحب بستر بسیار خوبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هستند.