ربات دستیار پزشک در واحد علوم و تحقیقات ساخته شد


به گزارش خبرگزاری مهر، آرش احمدی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک واحد علوم و تحقیقات و سرپرست تیم تحقیقاتی با بیان اینکه ربات چندضلعی در مقیاس آزمایشگاهی و برای کودکانی با گروه سنی ۲ تا ۱۰ سال طراحی شده است، گفت: ربات چند ضلعی یک ربات چند منظوره در صنایع مختلف است که با ادغام دو بازوی مکاترونیکی به اضلاع آن می توان در زمینه پزشکی و امداد رسانی در سازمان های پزشکی بهره ببرد.


وی ادامه داد: ربات دستیار پزشک دارای شش ضلع اصلی است که هریک از این اضلاع دارای یک درجه آزادی است و در مجموع در هر طرف ربات سه درجه آزادی وجود دارد.


این محقق بیان کرد: در انتهای ضلع سوم و ششم ربات یک جفت بازوی پنج درجه آزادی با عملگر ماژولار نصب شده است که به کاربر این امکان را می دهد تا مانند دو جفت بازوی انسانی، عملیات آنالیز و بررسی نوع جراحت مسدوم را با ۳۰ درصد پایین تر از میزان توانایی انسان انجام دهد.


احمدی نیا خاطرنشان کرد: این عملکرد در موارد بیماری های واگیر دار و ویروسی که حضور پزشک در آن محل درصد ریسک بالایی دارد بسیار مفید خواهد بود.


وی با اشاره به اینکه این ربات توسط دوربین نصب شده بر روی بازوها تصاویر را برای پزشک ارسال می کند، گفت: ربات دستیار پزشک دارای قابلیت حرکت در محیط فعالیت خود، در تمامی جهت ها است که این امر باعث افزایش کارایی ربات در محیط های پزشکی است.


این محقق بیان داشت: حرکت ربات در محیط به دو صورت نیمه اتوماتیک و دستی انجام می شود، اما کنترل بخش بازوها از طریق دستکش است که توسط پزشک پوشیده می شود. این دستکش دارای سنسور حرکتی است و دستورات کنترلی به ربات از طریق این سنسورها ارسال می شود.


احمدی در ارتباط با نحوه عملکرد این ربات افزود: عملکرد کلی ربات دستیار پزشک بر این اساس است که در ابتدا ربات به محل حضور بیمار به صورت دستی هدایت خواهد شد سپس بیمار با دراز کشیدن بر روی صفحه  تخت مانندی که بر پایه اصلی ربات قرار داده شده است به محل مورد نظر که وابستگی به نظر پزشک دارد منتقل خواهد شد.


وی با بیان اینکه این ربات به دلیل تغییر در ساختار ظاهری خود از تمامی بخش های بیمارستان از جمله درب های ورود و خروج، آسانسورها و غیره با ابعاد مختلف عبور خواهد کرد، گفت: در مرحله دوم که مهمترین بخش عملکرد ربات است، ربات در حالت جراحی (غیر تخصصی) قرار می گیرد که این امر با توجه به نوع بیمار و نوع جراحت و مسدومیت بیمار متفاوت خواهد بود.


ربات دستیار پزشک با همکاری مریم قناتی دانشجوی مهندسی هسته ای مقطع کارشناسی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است.