رسالت جهاد دانشگاهی در کم کردن فاصله علمی ایران با دنیا/ تلاش برای انجام اولین بارهای علمی



عبدالحسین شاهوردی با اشاره به دیدار اعضای جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری اعتقاد داشتند که جهاد دانشگاهی با توجه به پیشینه خود می تواند بر اساس نیاز جامعه و ارتباطی که با جامعه دارد، کارهای خود را به نحو احسن انجام دهد.


وی با توضیح اینکه ما قبل از انقلاب تلاشی برای سرمایه گذاری دانش نکردیم و حتی نگذاشتند که تلاشی در این زمینه کنیم، افزود: رهبر در ادامه سخنانشان اشاره ای داشتند به اینکه  فاصله ما با کشور های دیگر از لحاظ  سرمایه گذاری دانش زیاد است و واقعیت این است که آنها از ما جلوتر هستند و این فاصله روز به روز زیادتر می شود.


معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: رهبری همچنین تاکید داشتند، جهاد دانشگاهی و محققین جهادی باید به طریقی با سرعت، انرژی و مدیریت جهادی کار کنند که این فاصله علمی را با کشور های دیگر کاهش دهند و با کار و تلاش در این زمینه گام برداریم و خدا نیز به تلاش متعهدانه ما نتایج پر برکتی ببخشد و مسیر پیشرفت زودتر محقق گردد.


شاهوردی با بیان اینکه ما با سی سال فعالیت در مسیر پیشرفت علم، هنوز ابتدای کار هستیم، افزود: کشورهای دیگر در حدود صد و پنجاه سال است که فعالیت می کنند. در حالی که ایران با 30 سال فعالیت برای اینکه بتواند در علم، این فاصله زیاد را کمتر کند باید تلاش فراوانی کند و جهادی ها  هم می توانند با روحیه جهادی و مدیریت جهادی در این مسیر گام بردارند.


وی با بیان نگاه دیگر رهبری به جهاد دانشگاهی که نگاه فرهنگی بود، یادآور شد: رسالتی که برای جهاد تدوین شده این است  که ما بتوانیم بستری آماده کنیم تا جوان های مستعد را در مسیر علمی جهاد، جذب کنیم و در راستای رسیدن به اهداف جهاد، پژوهش و آموزش را در برنامه های خود قرار دهیم.


شاهوردی اظهار داشت: از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری تعامل و تبادل نظر است که مهم ترین نکته در آموزش است و رسالتی که یک جامعه مسلمان می تواند داشته باشد این است که اگر دانش در دورترین نقطه جهان هم مطرح شود باید در پی آن باشیم و با تعامل و تبادل نظر دانش را یاد بگیریم، بیاموزیم و از آن استفاده کنیم.


وی از مهم ترین برنامه های خود پس از این دیدار رهبر با اعضای جهاد دانشگاهی را ایجاد فضای آموزشی برای دانشجویان دانست و توضیح داد: رسالت ما در پژوهشگاه رویان، ایجاد فضایی برای دانشجویان دوره های فوق لیسانس و دکتری و دوره های تخصصی است چرا که برخی از دانشجویان این مقاطع پایان نامه خود را در این مکان به اتمام می رسانند.


معاون رویان یادآور شد:ما توانستیم فضایی برای دانشجویان رشته های بیولوژی، سلولی، مولکولی، ژنتیک، تولید مثل و … ایجاد کنیم تا آنها بتوانند با بهره گیر ی از فضای آموزشی پژوهشگاه در آینده به مجموعه رویان کمک کنند.


وی با بیان اینکه ما نباید فقط به کپی برداری بپردازیم، گفت: با تلاش و انجام پروژه های لبه خط امیدواریم بتوانیم کاری گزین و موثر انجام دهیم که حتی برای اولین بار صورت گیرد و فقط به کپی برداری نپردازیم، تاثیرگذاری داشته باشیم و تجربیاتمان را به جامعه علمی بدهیم و در سطح جهان هم خدمات آموزشی داشته باشیم.