سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد



به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری قم و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش‌بنیان با حضور سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس کارگروه ارزیابی تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا رونمایی شد.

بنابراین گزارش،در مراسم رونمایی از سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان، سلطانی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا، صالحی، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر تاج‌الدینی، نماینده وزارت دفاع و دکتر صاحب‌کار، دبیر کارگروه حضور داشتند. سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان به دنبال فعالیت کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، فعالیت خود را آغاز کرده است تا شرکتهای دانش‌بنیان پس از ثبت‌نام در این سامانه و کسب مجوز دانش بنیان بودن بتوانند جهت دریافت تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شوند.

براساس اعلام دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها وموسسات دانش بنیان ونظارت بر اجرا، شرکتهای تولید کننده کالاهای دانش بنیان دارای بیش از 30 نفر نیروی انسانی تمام وقت از تاریخ بیست و ششم اسفند ماه تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال 92، شرکتهای تولید کننده کالاهای دانش بنیان و شرکتهای تحقیق و توسعه خدمات طراحی مهندسی دارای بیش از 20 نفر نیروی انسانی تمام وقت از تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه تا پانزده تیر ماه سال 92، شرکتهای تولید کننده کالاهای دانش بنیان، شرکتهای تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی دارای بیش از 10 نفر نیروی انسانی تمام وقت از تاریخ 15 تیر ماه تا 15 مهر ماه سال 92 و شرکتهای دارای کمتر از 10 نفر نیروی انسانی تمام وقت و شرکتهای ارائه دهنده خدمات تخصصی دانش بنیان از پانزده مهر ماه سال آینده می‌تواند جهت ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند.

استفاده از عبارت دانش بنیان در عنوان ثبتی و اساسنامه شرکت به منزله تایید دانش بنیان بودن آن شرکت نیست و تمامی شرکتها جهت استفاده از مزایای مورد نظر قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان لازم است از طریق این سامانه به نشانی www.daneshbonyan.ir ثبت‌نام کرده و مورد ارزیابی قرار بگیرند.همچنین شرکتهای مستقر در پارکهای علم وفناوری به استناد ماده 9 قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان می‌توانند بدون نیاز به طی مراحل ارزیابی در این سامانه از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار شوند. البته استفاده از سایر مزایای این قانون نیازمند ثبت‌نام در سامانه و گذراندن مراحل ارزیابی شرکتهاست.نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص راه‌اندازی سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان گفت: برای بهره‌مندی شرکتهایی که مدعی دانش بنیان بودن هستند جهت کسب مجوز دانش بنیان بودن برای استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان ابتدا آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان تدوین شد و پس از آن باید حوزه‌های فعالیت دانش بنیان مشخص می‌شد.

وی با بیان اینکه تولید دانش بنیان و شرکت دانش بنیان واژه‌های جدیدی هستند که در ادبیات علم، فناوری و تولید و اقتصاد کشور وارد شده‌اند، تصریح کرد: در ادامه این روند فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان که تاکنون در کشور تهیه نشده بود توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان تدوین شد. معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: برای این که شرکتهای دانش بنیان بتوانند درخواستهای خود را جهت کسب مجوز دانش بنیان بودن برای استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان مطرح کنند سامانه‌ی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان راه‌اندازی شد که هم اکنون تستهای اولیه را پشت سر گذاشته و تعدادی از شرکتها نیز به صورت آزمایشی ثبت نام کرده‌اند.
رئیس کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا خاطرنشان کرد: پس از آن که شرکتهای دانش بنیان در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند تقاضای آنها توسط بخش‌های تخصصی بررسی خواهد شد. در این راستا کارگزارانی تعیین شده و در این مدت نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند. وی ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان پس از ثبت تقاضای خود در سامانه توسط کارگزاران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پس از اعلام نتایج شرکتهای شناسایی شده به عنوان شرکتهای دانش بنیان می‌توانند وارد مرحله‌ی تقاضای تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی شوند البته به موازات این اقدام سامانه مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در حال راه‌اندازی است.  گفتنی است، علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 76250005 تماس بگیرند.