پذیره نویسی بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری ایران آغاز شد 


به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صفاری‌نیا گفت: این صندوق که با نام «صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)» فعالیت می‌کند، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقا سهم وقف و امور خیریه در این حوزه شروع به فعالیت کرده است.


وی افزود: این صندوق با بهره‌گیری از منابع مالی عموم اشخاص حقیقی و حقوقی نیکوکار و جذب مشاركت واقفین و خیرین در راستای به خدمت‌گرفتن علم و فناوری در جهت رفاه، امنیت و سلامت بشریت تشکیل شده است.


رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) با هدف تامین مالی جایزه جهانی مصطفی(ص) مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان جایزه عالی فناوری جمهوری اسلامی ایران با محوریت شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام و معرفی جایزه به عنوان یكی ازنمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان آغاز به کار کرده است.


وی حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام را هدف دیگر این صندوق عنوان کرد و گفت: این حمایت در قالب اعطای منابع مالی به پژوهشگران و محققان در راستای تامین نیازهای فناوری كشورهای اسلامی و اعطای تسهیلات مالی به كارآفرینان برای تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.


صفاری‌نیا زمان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) را از تاریخ ۱۱ تا ۲۲ مهرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان به توسعه علم و فناوری در جهان اسلام می‌توانند به یکی از سه حالت اهدای «اصل سرمايه و تمام منافع حاصل از مشارکت»، «اهدای صرفا تمام منافع حاصل از مشارکت» و «اهدای بخشی از منافع حاصل از مشارکت» در این صندوق سهیم باشند.


وی تاکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری جایزه علمی فناوری مصطفی(ص) در نخستین روزهای فعالیت خود با پشتيبانی و حمايت بيش از ۲۰۰ شخصيت برجسته علمی و مديريتی كشور از اعضای فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشكی، اعضای هيات علمی دانشگا‌ه‌تهران، دانشگاه صنعتی شريف و ساير دانشگاه‌های كشور، نخبگان حوزه فرهنگ و رسانه و شخصيت‌های برجسته حوزوی همراه شده است.


 مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) در دی‌ماه امسال و همزمان با هفته وحدت در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، می‌توانند به‌صورت اهدای اصل سرمایه و منافع آن، اهدای تنها منافع حاصل از سرمایه و یا اهدای بخشی از منافع حاصله در صندوق موقوفات جایزه مصطفی (ص) شرکت کنند.


جایزه مصطفی (ص) به‌عنوان عالی‌ترین نشان علمی فناوری جمهوری اسلامی ایران و یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان، در سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. شناسایی، تجلیل و حمایت از دانشمندان جهان اسلام از اهداف عالی جایزه مصطفی (ص) بوده و جایزه سعی دارد در راستای زمینه‌سازی برای تجدید تمدن نوین اسلامی و هم‌گرایی و توسعه همکاری علمی و فناوری میان کشورهای اسلامی حرکت کند.


براساس سند اجرایی این جایزه، پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت دبیرخانه دائمی جایزه و فرآیندهای اجرایی را برعهده دارد. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه و عضو شورا است.